Nepal 2012

De voorbereiding is in volle gang. De inentingen zijn in orde. Nu alleen onze visa nog aanvragen. Maar ook dat is heel eenvoudig.

Op 16 maart vertrekken Margreet en ik naar Schiphol voor een

17-daagse rondreis naar Nepal

We gaan de vele gezichten van het land ontdekken. De mysterieuze sfeer rondom de crematies aan de Bagmati rivier in Pasupatinath, het overweldigende panorama tijdens de zonsopgang in Nagarkot, de spanning bij het spotten van een neushoorn tijdens een rit op een olifant door het Chitwan National Park en de prachtige natuur tijdens een voettocht gedurende vier dagen door de bergen rondom Pokhara.

HoofdstadKathmandu
Oproepcode+977
Internet TLD.np
TijdzoneUTC+5:45

Reisschema van dag tot dag

Dag 1 -2, 16 en 17 maart: Amsterdam - Kathmandu

·        Op de eerste dag vertrekken we aan het einde van de dag naar Kathmandu. Aankomst is de volgende dag . Na aankomst op de luchthaven van Kathmandu volgt de transfer naar het eerste overnachtingshotel waar we twee nachten verblijven. De rest van de dag is ter vrije besteding.
·        http://summit-nepal.com/

Dag 3, 18 maart: Kathmandu - Patan - Kathmandu

·        Reisafstand 30.0 km
·        Vandaag begint de rondreis dan echt. In de ochtend maken we een stadstour door Kathmandu en bezoeken we alle hoogtepunten van deze historische stad. We bezoeken het Durbar Square met diverse tempels en paleizen, waaronder de Kumari tempel, de verblijfplaats van de godin van de maagdelijkheid. Het uitverkoren meisje woont in de tempel en met een beetje geluk kunnen we een glimp van haar opvangen achter het raam. Daarna rijden we naar de stupa van Swayambhunath met de alziende ogen van Boeddha, die alle vier de windrichtingengoed in de gaten houden. Het is het oudste Boeddhistische tempelcomplex in de Kathmanduvallei en ligt op een heuvel twee kilometer buiten de stad. Swayambhunath staat ook wel bekend als de apentempel vanwege de grote hoeveelheid apen die er rondlopen. In de middag steken we de rivier over en bezoeken we één van de andere koningssteden, Patan, bekend vanwege het Durbar Square met indrukwekkende tempels en paleizen.

Dag 4, 19 maart: Kathamandu - Nuwakot

·        Reisafstand 86.0 km
·        Reisduur 4.0 uur
·        Vandaag rijden we naar Nuwakot. Nuwakot is een afgelegen dorpje waar nauwelijks gemotoriseerd verkeer is en waar bijna geen toeristen komen. We kunnen hier dus kennismaken met het echte Nepalese leven. We verblijven hier in The Famous Farm, een eenvoudige, maar zeer sfeervolle accommodatie met gedeelde sanitaire faciliteiten. Vanmiddag kunnen we op eigen gelegenheid kennismaken met dit lieflijke dorpje en haar bewoners en mooie wandelingen maken in de omgeving.
Dag 5, 20 maart: Nuwakot - Chitwan National Park

·        Reisafstand 161.0 km
·        Reisduur 6.0 uur
·        Na het ontbijt rijden we van Nuwakot naar het Chitwan National Park. Deze rit neemt aardig wat tijd in beslag, maar dat is niet erg want we rijden door een mooie omgeving en er is dus genoeg te zien.Onderweg gaan we een rafttocht maken. In de middag komen we aan in Chitwan. Na de lunch maken we met de ossenwagen een ritje naar een lokaal dorp.
·         's Avonds is er in het hotel een diavoorstelling of een cultureel programma. We verblijven twee nachten net buiten Chitwan National Park.
Dag 6, 21 maart: Chitwan National Park

·        Een uitgebreide verkenning van het nationale park staat voor vandaag op het programma. We gaan op safari en proberen dicht bij de neushoorns te komen. In de namiddag maken we een kanotocht (indien de waterstand dit toelaat), een wandeling door het park om vogels te bekijken en bezoeken we tot slot het olifantenfokcentrum.

Dag 7, 22 maart: Chitwan National Park - Pokhara

·        Reisafstand 170.0 km
·        Reisduur 6.0 uur
·        Vroeg in de ochtend maken we nog een wandeling door het park om vogels te bekijken. We vervolgen onze reis naar Pokhara waar we in de middag aankomen en de komende nachten zullen verblijven. De rest van de middag is ter vrije besteding. Margreet en ik kunnen een bootje huren en naar het eilandje met een tempel in het meer varen, een wandeling maken of een terrasje pakken.
Dag 8-11, 23 maart tot en met 26 maart: Trekking

·        Reisafstand 49.0 km
·        Vanaf vandaag gaan we de 4-daagse President's Trek lopen. We laten de bagage die we niet nodig hebben voor de trekking achter in het hotel. We hoeven dus alleen kleding, goede wandelschoenen en onze persoonlijke spullen mee te nemen. Wij proppen deze in onze rugzakken en niet in harde koffers, omdat dit makkelijker dragen is voor de dragers. En niet meer dan vijftien kilo in de rugzak. Anders krijgen we dit en dat is niet de bedoeling.

·         Foto : http://www.nepalonline.nl/

·        Tijdens de trekking overnachten we in tenten. Tent, matrassen, slaapzakken en maaltijden worden verzorgd. De laatste nacht slapen we weer in een hotel in Pokhara waar we rustig bij kunnen komen van alle indrukken van de trekking. Deze vierdaagse trektocht leidt door een prachtig gebied in de omgeving van Pokhara, met interessante dorpen, een prachtige natuur en fantastische uitzichten op de besneeuwde bergen. We zullen genieten van de mooie vergezichten en de in de verte gelegen pieken van de Annapurnas.
·        1 Pokhara - Bhaisekharka..... Vanuit Pokhara worden we naar Bhumdi gebracht, het beginpunt van de tocht. Het pad loopt klimmend omhoog door het dorpje Chettii/Bahun. Onderweg hebben we een mooi uitzicht op de Annapurnas. Na de lunch lopen we door naar Bhaisekharka waar we vannacht kamperen.
·        2 Bhaisekharka - Bhadaure..... We vervolgen de tocht en lopen door verschillende landschappen en een bos vol met vogels en orchideeën. We klimmen verder naar de heuvelrug. Eenmaal boven kunnen we bijkomen op een chautara, een rustplaats. Na de lunch lopen we via Panchase Bhanjyang naar Bhadaure, waar de tent voor ons klaarstaat.
·        3 Bhadaure - Austrian Camp..... Na het ontbijt dalen we af naar het dorpje Khare waar de lunch wordt geserveerd. Hierna volgt een vrij lange klim door bossen met rododendrons voordat we de bergkam bereiken. We kamperen op een open plek in het bos. Vanaf de kampeerplek hebben we een goed uitzicht op het Annapurnagebergte.
·        4 Austrian Camp - Dhampus Phedi -Pokhara..... Vandaag vroeg op voor de adembenemende zonsopgang. We dalen af naar Damphus Pehdi waar de tocht eindigt. Van hieruit worden we terug naar Pokhara gebracht.
Dag 12, 27 maart: Pokhara

·        Deze dag is vrij te besteden. Waarschijnlijk hebben we dit op deze dag dubbel en dwars verdiend.

Dag 13, 28 maart: Pokhara - Bandipur

·        Reisafstand 76.0 km
·        Reisduur 2.5 uur
·        Vandaag reizen we van Pokhara naar Bandipur, waar we rond de lunch zullen arriveren. Bandipur is een leuk, authentiek Newari dorp en een oase van rust omdat er nauwelijks gemotoriseerd verkeer is. Het is nog relatief onbekend bij toeristen en we staan hier dan ook midden in het echte Nepalese leven. Op tien minuten lopen van het dorpje ligt een plateau vanwaar we een prachtig uitzicht hebben over de Himalaya en het dal. De omgeving leent zich uitstekend voor het maken van wandelingen. We verblijven hier in the Old Inn, nog niet zo lang geleden een ruïne, maar nu volledig gerestaureerd en verbouwd tot een eenvoudige maar sfeervolle guesthouse met gezamenlijke sanitaire faciliteiten.
·        http://www.himalayanencounters.com/dossier_rural_heritage_bandipur&old_inn.php

·         Foto : http://www.nepalonline.nl/

Dag 14, 29 maart: Bandipur -Nagarkot

·        Reisafstand 173.0 km
·        Reisduur 6.0 uur
·        Na het ontbijt nemen we afscheid van Bandipur. De dag eindigt vandaag in Nagarkot, waar we kunnen genieten van een spectaculaire zonsondergang.
Dag 15, 30 maart: Nagarkot - Bhaktapur - Kathmandu

·        Reisafstand 32.0 km
·        Reisduur 2.0 uur
·        Vandaag vroeg op om de zonsopgang te zien, waarbij de zonnestralen één voor één de besneeuwde bergtoppen oplichten. Daarna rijden we naar de derde en laatste koningsstad, Bhaktapur, een middeleeuws stadje waar het lijkt of de tijd heeft stilgestaan. De dag eindigt met een vrije middag in Kathmandu, waar we de laatste souvenirs kunnen kopen voordat we morgen weer naar Nederland vertrekken.
·        http://www.hotelmalla.com/

Dag 16, 31 maart: Kathmandu - Amsterdam

·        Na het ontbijt bezoeken we nog de laatste bezienswaardigheden van Kathmandu: Bodnath en Pashupatinath. Bodnath is een stupa dat zeven kilometer ten oosten van het centrum van Kathmandu ligt. De stupa is 500 jaar oud en oefent een grote aantrekkingskracht uit op de pelgrims en vluchtelingen uit Tibet. De stupa ligt op een mooi rond plein en wordt omgeven door een circelvormig dorpje. Pashupatinath is een tempel die gelegen is aan de heilige Bagmati rivier, waar veel mensen gecremeerd worden omdat ze geloven dat ze zo de cyclus van wedergeboorte kunnen doorbreken. Aansluitend transfer naar de luchthaven voor onze terugvlucht naar Amsterdam.

Dag 17, 1 april: Terug naar huis...................